Født i kølvandet på Darwins udviklingslære, begyndte
viktoriatidens forskere at studere intelligensen, og
de første IQ-prøver så dagens lys. Fra g-faktoren,
til højre og venstre hjernehalvdel, over tre blokke
til Gardners multi-intelligenser, læs her om de
sidste 150 års intelligensforskning.
Det victorianske England var vidne til en nærmest
eksplosiv udvikling af naturvidenskaberne, og
interessen for arvelighedslæren dukkede op i
kølvandet på Charles Darwins evolutionslære. Darwins
fætter, Sir Francis Galton, gav sig til at undersøge
sammenhængen mellem arv og evner, og hans studier
overbeviste ham om, at mange færdigheder bl.a.
intelligensen var biologisk. Det var især den
franske psykolog Alfred Binet, der lagde grunden til
måling af det menneskelige intellekts evner, og hvis
arbejde i dag ligger bag de mange kompetencecentre
og intelligenstest.
Binet ønskede at måle
menneskets evne til at tænke og ræsonnere,
uafhængigt af uddannelse, samt definerede
intelligens som "summen af de mentale processer
involveret i at tilpasse sig til omgivelserne". Så i
1905 udviklede han den første intelligenstest.
Han bedømte børns evne til at udføre opgaver,
kopiere mønstre, udvikle orden og klassificere
genstande i skemaer, navngive ting og så videre.
Muligheden for at måle intelligens, fandt hurtig
anvendelse på mange områder, men testbrugen tog
tidligt to forskellige veje: Den ene fulgte trofast
Binet og "situationsopgaverne", det vil sige
testpersonen skulle løse problemer fra hverdagen,
mens den anden benyttede blyantogpapir opgaver.
Førstnævnte har udviklet sig til færdighedstests,
men sidstnævnte er de almindelige intelligenstests,
som vi kender i dag.
Under såvel Første som Anden Verdenskrig anvendte
både Tyskland, England og USA intelligensprøver i
stor stil, for at afprøve og vurdere rekrutter til
militæret samt forskellige efterretningstjenester.
Især under WW II blev de dygtigste psykologer bedt
om at fremstille en lang række kreative tests, både
for at bedømme forsøgspersonernes IQ, men også deres
færdigheder som undercover agenter og spioner.
De tidligste studier af intelligens antog, at der
var én underliggende faktor, den såkaldte g-faktor,
men efterhånden begyndte psykologerne at argumentere
for, at intelligens ikke kunne fastsættes på så
simpel en måde. Den ene intelligens udviklede sig
snart til to. Den grundlæggende evne til at
ræsonnere og tænke logisk, og en informationsevne,
som udviklede sig gennem vekselvirkning med
omgivelserne.
 |
 |
 |
 |
 |
|
Eksempel
på IQtest fra nettet. |
|
 |
 |
 |
|
 |
Samtidig har de sidste 100 års forskning givet os
stor viden om, hvordan hjernen fungerer. Vi ved, at
der er forskel på den højre følelsesstyrende og den
venstre fornuftige hjernehalvdel, hvad for nogle
processer, der foregår i de "små grå celler", når vi
løser forskellige opgaver, og hvad skader
forskellige steder betyder for mennesket.
Hjernen består af tre blokke med hver sit
arbejdsområde:
- Blok 1 ligger i bunden af hjernen, og regulerer
vågenhed samt opmærksomhed.
- Blok 2 er den store bageste halvdel af
hjernebarken, og tager sig af modtagelse samt
bearbejdelse af informationer gennem sanserne.
- Blok 3 er den forreste del som planlægger, styrer
og regulerer handlinger samt adfærd.
Intelligensdefinitionens udvikling
De fleste har opdaget, at nogle mennesker er
kvikkere end andre, bedre til at løse problemer,
hurtigere i optrækket, tænker godt og er specielt
dygtige til boglige og teoretiske udfordringer.
Moderne geniikoner pryder blade og vægge, hvorfra
folk som Albert Einstein, Goethe og Stephen Hawking
smiler sagligt ned til os, men den klassisk
intelligente person er ikke nødvendigvis socialt og
følelsesmæssigt veludviklet, smart, hurtig i
vendingen, en god sportsmand m/k eller en
fremragende kok.
Uden at vi måske præcist kan definere, hvad vi
mener med intelligent, så opfattes det normalt som
en eller anden egenskab ved hjernen eller det tempo
en opgave løses i. Sådan har forskere også opfattet
det: Der er en generel form for intelligens, og den
kan vi måle med prøver og beskrive som IQ. Eller
rettere, intelligens er et udtryk for et menneskes
evner når det drejer sig om sprog, logik, matematik
og rumlig tænkning. Folk der har scoret højt i de
fire delprøver har en fællesnævner, og den er kaldt
generel intelligens.
Formålet med prøverne har været at give en
biologisk forklaring på intelligens, som en egenskab
nogen har mere af end andre. Forskerne mente, at
generel intelligens var medfødt samt at den stor set
ikke kunne påvirkes af indlæring. IQ kunne forudsige
succes i en eller anden form for boglig uddannelse
men forudsigelserne holdt ikke rigtig stik.
Flere langvarige undersøgelser viste, at teorien
om den generelle intelligens måske ikke var korrekt.
Indlæring kunne faktisk påvirke begavelsen, og det
var bedre at tale om potentialer, som kun blev til
noget, hvis de blev udfordret og anvendt.
Langsomt udviklede den generelle intelligens sig
til teorien om mange intelligenser.
Howard Gardners syv er kun et af alternativerne,
men har den fordel, at den peger på, at vi kan løse
den samme opgave på mange forskellige måder. Hvis vi
lærer om vores mentale formåen, kan vi bruge de syv
intelligenser hver for sig og samlet. Én af
hjørnestenene i Gardners teori er også, at vi kan
udvikle de syv intelligenser, og det er et opgør med
den klassiske og arvelige forstilling om vores
mentale evner.
 |
 |
 |
 |
 |
|
Verdens
klogeste person Marlyin Vos Savant -
IQ 228.
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Ørkennomader har vel-udviklet rumlig
intelligens. |
|
 |
 |
 |
|
 |
Det er dog stadig forskel på, hvor hurtigt vi
udvikler en bestemt intelligens nogen har arvet en
hjerne med en bedre kapacitet for den, eller vores
samfund og kultur gav os en bedre lærer.
Ikke uden problemer
Men det er ikke problemfrit at tale om mange
intelligenser, for intelligens har her en anden
betydning end i teorien for den generelle. Nogle
forskere foretrækker, at tale om kompetencer, evner
eller færdigheder, mens kritikerne påpeger, at
f.eks. musik da godt nok er vigtigt, men skal
opfattes som et talent og ikke en intelligens. Det
er også fuldt ud muligt, at der bag de syv ligger en
generel mental styrke, som ingen endnu har kunnet
sætte fingeren på eller definere. Andre kritikere
påpeger, at det er forkert at tale om syv fast
definerede intelligenser, og at vi i stedet bør se
på vores evner som et sammenhængende spektrum. Den
sproglige intelligens er en afgørende del af den
sociale og omvendt, forklarer kritikerne, den ene
kan ikke udvikles uden den anden, og den
menneskelige hjerne kan lave synaptiske forbindelser
trinløst og uden skelen til et stift
klassificeringssystem.
Forskelle og ligheder
Fordelen ved Gardners teori er dog, at den giver
et mere mangfoldigt syn på menneskets evner og
muligheder, som udvikles forskelligt fra person til
person, og fra kultur til kultur. De syv
intelligenser er ikke kun, som den generelle,
medfødte, uforanderlige og biologiske, men kan
forbedres gennem indlæring.
Forskellige kulturer værdsætter de syv
intelligenser på forskellige måder, afhængig af
behov. Nomadestammer, der skal finde vej over store
områder, har f.eks. en langt mere veludviklet rumlig
intelligens end et europæisk bymenneske, der har
mere brug for den logiskmatematiske sans i sin
computeriserede og pinkode fyldte hverdag. Men selv
den måde vi husker pinkoden på er forskellig fra
menneske til menneske. Hvis koden er 2468, vil den
logiskmatematiske hurtigt opdage, det er totabellen,
mens den musikalske f.eks. vil huske rytmen i
tallene og den rumlige hvordan knapperne, sidder i
forhold til hinanden Den kropsligt intelligente
husker håndleddets rytme, mens den sprogligt
intelligente kan huske 2/4 68 som Gutenbergs
dødsdag.
 |
 |
 |
 |
 |
|
Det
moderne bymenneske skal huske koder,
tal og stednavne. |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Darwin -
et naturalistisk intelligent
menneske |
|
 |
 |
 |
 |
Links |
 |
|
 |
Syv eller otte
Da Gardner først i 1990'erne vendte tilbage til
sit oprindelige, begyndte han at spekulere på, om
der måske var en ottende. Den naturalistiske, som er
evnen til at klassificere den naturlige verden,
forstå forskellige arter, genkende naturens mønstre
og kendetegner store biologer, som f.eks. Charles
Darwin. Argumentet for den ottende er, ifølge
Gardner, at vi har haft brug for den naturalistiske
intelligens for at overleve, ved at skelne giftige
fra spiselige planter, og vide, hvad for nogle dyr
vi skulle jage, og hvilke vi skulle spæne væk fra.
Den evne findes ikke kun hos mennesker, for andre
dyrearter har også brug for den naturalistiske
intelligens for at overleve. Og sidst, men ikke
mindst, synes hjerneforskningen at støtte
eksistensen af den naturalistiske intelligens. Der
er visse dele af hjernen, som specielt tager sig af
at genkende og navngive ting i naturen.
Den naturalistiske intelligens
Evnen til at adskille planter og dyr, og en
fornemmelse for andre egenskaber ved den naturlige
verden omkring os, som skyer og klipper. Denne
færdighed var helt klar vigtig for mennesket i vores
tidlige udvikling som jægere og samlere, og spiller
i dag en vigtig rolle hos landmænd, biologer,
botanikere og kokke. I den moderne verden anvender
vi mest denne intelligens til at kende forskel på
forskellige gummisko, biler, makeup og så videre.
Det naturalistisk intelligente menneske...
...er observant
...interesserer sig for dyr, insekter, dinosaurer og
arkæologi
...bemærker forskellige detaljer
...laver havearbejde
...ser naturprogrammer på TV
...samler
...placerer alt i grupper og kategorier
...er en god organisator
...holder husdyr
...er opmærksom på lugte